Australië - het echte avontuur - Reisverslag uit Brisbane, Australië van teuntjezwinkels - WaarBenJij.nu Australië - het echte avontuur - Reisverslag uit Brisbane, Australië van teuntjezwinkels - WaarBenJij.nu

Australië - het echte avontuur

Door: Teuntje

Blijf op de hoogte en volg

21 Maart 2014 | Australië, Brisbane

Sinds 21 maart ben ik in Australie.
Het land van grote stranden, nog veel grotere golven, surfen, nationalparken, kangoeroes en voor mij het land van alleen reizen.

21 maart 's ochtends vroeg kom ik alleen aan op Sydney airport. Leuk dat ik in al die maanden reizen al een beetje een soort van ritueel heb gemaakt van wat te doen als je in een nieuw land bent. Ook hier voer ik dat ritueel uit en al snel weet ik alles wat ik moet weten en een halfuurtje later sta ik in mijn hostel. Zo dit wordt even omschakelen. Wat ik nu per nacht betaal voor een bedje op een slaapzaal is wat ik in de Filipijnen betaalde om in mijn eigen tentje op het strand te slapen wat ook nog eens inclusief drie maaltijden per dag was. Ook wennen dat ik nu alleen ben. Gelukkig vind ik al snel een aardige Nederlandse jongen en twee aardige Duitse jongens. De volgende dag gaan we met z'n allen naar Bondi Beach en we rijden terug in de auto die de Duitse jongens net gekocht hebben. Dit bevalt zo goed dat ik ze eens vraag wat hun plannen zijn hierna. Ze vertellen me dat ze de volgende dag met de auto richting Brisbane vertrekken om onderweg op verschillende plekken te kamperen. Dat klinkt precies als iets wat ik wil! Subtiel vraag ik aan ze of ze misschien iemand mee willen nemen, zodat brandstofkosten en eten gedeeld kunnen worden. Ik heb geluk en ik mag met ze mee. De volgende dag vertrekken is voor mij echter niet mogelijk want ik wil perse de Blue Mountains zien en die hebben zij al gedaan. We spreken daarom af dat ik nog een paar dagen Sydney doe en dat ze mij oppikken in Newcastle.

De Blue Mountains doe ik dus helemaal alleen. Als ik op het treinstation aankom proberen ze me een combikaart van trein en hop-on hop-off bus te verkopen voor 50 dollar. Ik denk jeetje wat duur dus ik vraag hoeveel het is als ik alleen de trein pak en de rest zelf loop.. 11 dollar. Oke die keuze is snel gemaakt. Nu nog opzoek naar een wandelkaart van de Blue Mountains... Die vind ik een eindje verderop bij de informatiebalie van het station. Een halfuurtje later stap ik in de trein waar ik een Engels echtpaar aanspreek die erg behulpzaam zijn en mij wat extra uitleg geven over de Blue Mountains. Nu moet het wel gaan lukken. Ik wandel heel de dag en zie de meest mooie plekken. Ik spreek minstens 20 mensen aan en 's avonds ga ik tevreden naar bed, ik heb een supermooie dag gehad!
De dag erna pak ik de trein naar Newcastle. Onderweg kom ik langs Gosford waar papa vroeger woonde, grappig om die plek te zien.
Alles verloopt volgens plan en de jongens pikken me op in Newcastle. Vanaf dan begint het echte genieten in Australie!

We reizen de oostkust af van Newcastle naar Brisbane. We slapen met z'n drietjes achterin de auto op gratis campingspots of in national parken. Op veel plekken in Australie kan je gratis koken en een douche nemen, ideaal!
Omdat er zoveel bespaard wordt op de overnachtingen kunnen we ons uitleven met het eten. We ontbijten met avocadosalades en fruitsalades met uitzicht op zee, eindelijk na een lange tijd reizen kan ik weer echt genieten van eten!
In Port Macquerie bezoeken we een koala hospital en in Byron Bay kijken we naar de zonsopkomst op het oostelijkste puntje van Australie. Erg gek om te beseffen dat voor mij op dat moment de zon opkwam terwijl dat de zon in Nederland juist net onderging. In Nimbin kamperen we op een camping, waar 's ochtends 20 papegaaien voorbij komen vliegen en een kangoeroe voorbij komt gehopt!

Maar ons hoogtepunt was toch wel Stradbroke island, of zoals de Australiers dat zeggen: Straddie!
We bezoeken Brown lake, wat veel weg heeft van een enorme kop thee waarin je een verfrissende duik kan nemen. Daarna bezoeken we Blue lake, ook prachtig!'s Avonds komen we aan bij Cylinder beach waar we aan een local vragen waar we het beste kunnen slapen omdat de camping al gesloten is. De local vertelt dat we wel gratis kunnen overnachten op de parkeerplaats naast de camping en mochten we in problemen komen dan mogen we hem altijd bellen.. Ideaal want we kunnen nu gebruik maken van alle faciliteiten van de camping zonder dat we ervoor hoeven te betalen. Die avond willen we slapen op het strand. We pompen ons luchtbed op en met z'n drieen vallen we in slaap onder een prachtige sterrenhemel. Na 2 uur slapen word ik wakker omdat het luchtbed leeg is. We proberen er opnieuw lucht in te krijgen, maar op dat moment gaat ook de pomp kapot. Na een hele hoop gedoe hebben we eindelijk weer ons luchtbed vol als het op dat moment enorm hard begint te regenen. Lachend met het luchtbed boven ons hoofd rennen we terug naar de auto, dan maar weer daar slapen. Voor zolang het duurde was het in ieder geval super op het strand! De volgende ochtend worden we wakker en is de lucht gelukkig weer helemaal opgeklaard. We maken een wandeling naar lookout point. Onderweg wandelen we over de mooiste stranden en we komen 7 kangoeroes in het wild tegen! De kangoeroes zijn maar 2 meter van ons vandaan en 1 kangoeroe heeft zelfs een babytje in de buidel. En als we bij lookout point aankomen zien we daar twee zeeschildpadden! Omdat ons verteld is dat er ook dolfijnen zijn bij lookout point besluiten we de volgende ochtend terug te gaan om ook de dolfijnen te spotten. En we hebben geluk, net als we daar aankomen komt er een grote groep dolfijnen voorbij. De dolfijnen spelen in de golven en maken zelfs salto's! Supergaaf!

De dagen na Stradbroke Island verblijf ik bij Jenny in Brisbane. Jenny ken ik via via maar ze ontvangt me alsof ik haar familie ben. We krijgen heerlijk eten met groenten en fruit uit eigen tuin. Heerlijk om je zo thuis te voelen na 3 maanden reizen.

De Duitse jongens blijven in Brisbane opzoek naar werk, dus ik moet opzoek naar een andere lift. Ik heb enorm veel geluk, want zaterdagavond ontmoet ik een Australische jongen die mij wel naar Noosa wilt brengen.. gewoon als uitstapje tussen zijn colleges door. Woensdagochtend vertrekken we met de auto richting Noosa. Onderweg stoppen we in verschillende nationalparken. Supergaaf om met een local te reizen, want hij ziet allerlei dingen die ik nooit zou zien. Zo wordt ik gewezen op hollen van giftige spinnen en zien we tijdens onze wandeling zelfs een slang! Mijn lijstje wildlife spotten in Australie wordt steeds uitgebreider! Nu moeten we nog opzoek naar koala's, want die heeft hij ook nog nooit in het wild gezien!
Als we bij een grote waterval aankomen leert hij me de Australische "Koowee" roep. En samen schreeuwen we over het enorme landschap, ik begin me al een beetje Australisch te voelen.
's Avonds slapen we bij een vriendin van hem in Noosa. Superleuk om zo bij de Auzzies in huis te verblijven. ' s Ochtends krijg ik een uitgebreid ontbijt met aardbeien, bacon and eggs en het typische Australische Vegemite op mijn toast. Hierna vertrekken we richting Noosaheads, opzoek naar de koala die die ochtend gespot is bij Tea Tree Beach. Tijdens onze wandeling langs de kust nemen we een verfrissende duik in een rockpool. Deze wordt gevormd door een inkeping in de rotsen in de zee. Het water is er super helder en we zien er zelfs koraal en gekleurde vissen. Typisch een plek die niemand weet te vinden, maar hij wel!
En na een hele tijd naar bomen te hebben gestaard tijdens onze wandeling vinden we op de terugweg eindelijk onze (2!!) koala's in het wild! Woeehoee nu kan deze dag echt niet meer stuk. 's Avonds eten we een ijsje bij de beste ijstent van Noosa en we genieten nog na van de dag onder de fairylight trees met op de achtergrond John Mayer en Jack Johnson live muziek.

Nu ben ik weer alleen op pad en zit ik al een paar dagen vast in het hostel, omdat de storm de oostkust aan het afzakken is en er veel wegen onder zijn gelopen. Maar inmiddels heb ik de hele Auzzie mentaliteit al te pakken en geniet ik hier enorm dus 'NO WORRIES MATE!'

  • 15 April 2014 - 13:28

    Aniek:

    Lieve Teun,

    Wat maak je me weer jaloers! ik vind het heel erg tof om je verhalen uitgebreid te kunnen lezen en ik ben heel erg trots dat je dit maar flikt in je eentje! Kan niet wachten op de foto's want wat moet dat prachtig zijn daar! Ik ben blij dat je niet bent weggespoeld door Ita en dat je na wat daagjes rust weer verder kunt. Geniet er nog van nu het nog kan meisje!

    Veel liefs en dikke kussen,

    Aniek

  • 15 April 2014 - 13:30

    Aniek:

    ps. als alle plekken die je hebt genoemd zo mooi zijn als google beweert, dan ga ik echt 24 uur foto's met je kijken!

    xxxx <3

  • 19 April 2014 - 21:05

    Tante Mieke:

    Ha die Teuntje,
    Super je avonturen te lezen. Helemaal geweldig. Geniet er nog even van...... Ben benieuwd naar je verhalen en foto's. Wat zal je veel te vertellen hebben. Xxx

  • 20 April 2014 - 17:03

    Daniel:

    kangoaroes...!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Actief sinds 20 Feb. 2014
Verslag gelezen: 2941
Totaal aantal bezoekers 7055

Voorgaande reizen:

20 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: