Myanmar: vier hele bijzondere weken! - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van teuntjezwinkels - WaarBenJij.nu Myanmar: vier hele bijzondere weken! - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van teuntjezwinkels - WaarBenJij.nu

Myanmar: vier hele bijzondere weken!

Door: Teuntje

22 Januari 2014 | Myanmar, Rangoon

Van 22 januari tot 19 februari ben ik in Myanmar geweest.
Het land van de glimlach, de mooiste zonsondergangen (en opkomsten) ooit, Thanaka, duizenden pagodas, brommende stinkende auto's en longjyi's.

Tijdens ons eerste taxiritje hadden we het al door, Myanmar is een hele bijzondere plek. Allereerst gingen we opzoek naar de autogordel. Waarop de taxichauffeur antwoordde: No no freedom!! En hij lacht breed met zijn rode tanden. Vervolgens doet hij zijn raampje open en gooit er een flinke roggel uit. De hele straat in Myanmar is bedekt met deze 'rode kwakjes'. Vrijwel iedereen in Myanmar kauwt namelijk op de betelnoot. Dit is een soort drugs die met name door veel taxi- en buschauffeurs wordt gebruikt om alert te blijven. Als we om ons heen kijken krijgen we het gevoel dat alle Toyota's die in Nederland worden afgekeurd hier een tweede leven krijgen. De auto's van 30 jaar terug met kapotte uitlaten zijn hier niks meer dan gewoon en zelfs van het betere soort. Verder valt ons nog iets op.. alle vrouwen EN mannen dragen hier rokken. Dit wordt een longjyi genoemd. Een soort van wikkelrok. Ook het schooluniform voor zowel de jongens als de meisjes bestaat uit deze rok, maar dan in het groen. Ziet er erg leuk uit!

We zijn begonnen in Yangon, waar we meteen de eerste dag een local ontmoetten die ons graag wat meer van zijn land wilde laten zien. We stappen in de lokale bus (zonder deuren) en hobbelen met onze knieën in onze nek richting zijn dorpje. Een bijzondere ontmoeting met zijn familie en we worden gelijk uitgenodigd voor de bruiloft van zijn neef. Helaas moeten we dit aanbod afwijzen omdat het qua tijd en lokatie totaal niet in ons reisschema past. We zouden hiervoor 3x op en neer moeten reizen van zuid naar noord Myanmar en we hebben helaas maar een visum voor 4 weken.
De volgende dag brengt hij ons naar een monnikkenklooster. Als we voor een klas worden gezet denken we dat we mogen zien hoe hier les gegeven wordt. In plaats daarvan worden wij zelf de (Engelse) les. Eerst mogen we onszelf voorstellen. Waarop alle kinderen in koor antwoorden: Hi Teuntje! En vervolgens mogen ze ons vragen stellen en wij aan hen. Heel leuk en soms ook erg lachwekkend!

Het hoogtepunt van onze reis was toch zeker Bagan! 's Nachts om 4 uur fietsten we in het pikdonker richting het gebied met de duizenden tempels. Onder de sterrenhemel slaan we een klein zandweggetje in tussen een aantal pagoda's. Heel mooi, maar niet zo'n goed idee want we zien de weg niet en opeens duikt er een boze straathond op die achter ons aan komt. Snel omkeren en toch maar verder over de verharde weg. Eenmaal bij de juiste tempel aangekomen zijn we erop geklommen. Hier genoten van de mooiste zonsopkomst ooit! De lucht kleurde van zwart langzaam richting roze en een voor een verschijnen de vele tempels in dit licht. Een lichte mist trekt op vanuit de bergen. Net als we denken dat we het mooiste al gehad hebben duikt daar de brandende zon achter de horizon op. Voor het eerst echt het gevoel dat de aarde draait. En er verschijnen 12 luchtballonnen aan de hemel boven het prachtige landschap. Wauw wat is de wereld toch mooi!!
De dagen daarna enorm veel tempels beklommen. Als je een beetje avontuurlijk bent ingesteld en van klimmen houd kan je in Bagan op de meest bijzondere plekjes met de prachtigste uitzichten terecht komen!

Zelfs deze bijzonder mooie plek was maar weinig toeristisch. Wat je eigenlijk in heel Myanmar ziet is dat ze toeristen nog maar weinig gewend zijn. Overal word je verwelkomd met een glimlach van oor tot oor en iedereen zwaait naar je, van jong tot oud. Veel mensen proberen ook (in gebrekkig Engels) contact met je te maken. Ze zijn duidelijk heel geïnteresseerd!

Van Kalaw naar Inle lake hebben we een driedaagse trekking door de bergen gemaakt. Geslapen bij de locals in bamboehutjes. 's Avonds bij het kaarslicht gekaart met de anderen van de groep en Mandalay Rum gedronken (1 euro per fles), terwijl de locals van een afstandje toekeken. Eenmaal in Inle Lake aangekomen heeft een boatdriver, nadat we hem duidelijk hadden gemaakt dat we echt geen zin hadden in goudsmederijen, weverijen en shops, ons mee genomen naar zijn ouders in een klein afgelegen waterdorpje. Vanuit de woonkamer van deze gastvrije locals gekeken naar de zonsondergang op het meer. De gastvrouw biedt ons van alles aan uit haar primitieve keukentje en vraagt of dat we Thanaka op ons gezicht willen. Deze traditionele make-up wordt door iedereen in Myanmar gedragen. Ook hiervoor geldt weer zowel door mannen als door vrouwen. Met een stukje boomstam wrijven ze over een harde steen. Een wit goedje verschijnt wat je op je wangen en neus (of je hele gezicht) kan smeren. Overal in Myanmar zie je de mooie bruine gezichtjes met witte tekeningen. Op onze blanke gezichtjes steekt de Thanaka wat minder mooi af, maar zeker leuk om geprobeerd te hebben!
Inle lake is sowieso heel bijzonder. Het is een soort van Aziatische versie van Venetië. Al het leven speelt zich af op het meer, er worden zelfs groenten en fruit verbouwd en kippen gehouden op drijvende tuintjes!

Verder hebben we in Pyin oo Lwin gezwommen in watervallen (waar we overigens de enigen waren). En we hebben hier prachtige druipsteen grotten bezocht waarin veel buddha's en kleine pagoda's gebouwd zijn.

We hebben vooral per bus gereisd. Dit was eigenlijk de enige goedkope optie. Soms flink afzien in een bus vol ongeneneerd kotsende locals. Ijskoude nachtbussen met de karaoke op vol volume. Geen kans op iets van nachtrust. Maar mooi wel weer een dure overnachtig bespaard, want hotels zijn hier peperduur! De pick up van Pyin oo Lwin naar Mandalay was onze favoriet. Heerlijk gepropt tusen de locals met een windje door je haren, geen karaoke deze keer!

Het eten was ook vaak afzien. Nergens een bekende plek om te eten. En als iets op de menukaart je al bekend voorkwam kreeg je vrijwel nooit wat je verwachtte. Veel geleefd op cola en rijst dus.

We hebben Myanmar afgesloten met de Golden Rock. Het Mekka van het Boeddhisme. Mensen komen hier om hier om stukjes goud op de balancerende rotsblok te plakken.

Zo was onze reis in Myanmar vol mooie plekken en bijzondere momenten! We hebben zoveel moois meegemaakt, teveel om hier te beschrijven, maar ik vertel het graag allemaal uitgebreid als ik weer thuis ben.
Nu na 4 weken hebben we Myanmar helaas moeten verlaten omdat ons visum verlopen is. We gaan dit land enorm missen. Met zijn mooie onontdekte plekken en de lieve mensen. Misschien ga ik zelfs wel het geroggel en de stinkende auto's missen. Al met al enorm genoten!!
Nu gaan we verder mooie plekken ontdekken, maar dan op de Filipijnen!

• 21 Februari 2014 - 08:33

Ilse:

Ontzettend tof Teun!
    Geniet er van!!!

xxxxxx

Ils

• 21 Februari 2014 - 09:30

Aniek:

Wauw heel erg leuk om dit allemaal te lezen!! Wat is het daar prachtig. Dit neemt niemand meer van jullie af:) geniet van de filipijnen! Dikke kus

• 21 Februari 2014 - 09:53

Tante Mieke:

Mooi om zo je reis een stukje mee te mogen beleven. Geniet zo veel je kunt. Ik zie uit naar je verdere verhalen.

• 21 Februari 2014 - 19:56

Ome Jan Van Der Wijst:

Mooi om te lezen, Teuntje, we voel en reizen met te mee. Puur genieten.!!

• 23 Februari 2014 - 21:25

Maggitte:

Wat ontzettend leuk om te lezen wat jullie allemaal hebben beleefd, Teuntje!
    En wat onmogelijk mooie foto's, zeg, dat het ergens inderdaad zo wonderschoon is!!!
    Herinner me inderdaad ook nog die busreizen vol ongemak en die hotsenknotsende taxis
    Van 22(!) jaar geleden. Hopelijk hebben jullie inmiddels gevrarieerder kunnen eten dan rijst met cola????
    Ben beniewd naar het volgende verslag!

Eugene en ik gaan over een week naar Marokko; Arte gaat zich laten laseren in Instanbul, jullie in Azie, Zenna in Afrika.....dus restte ons niets anders dan ook te vertekken naar een ander, onbekend oord op een ander contingent...

XX

• 06 Maart 2014 - 20:28

Dave:

Hey Teuntje ,
    Leuk om te lezen dat jullie het goed naar je zin hebben.
    Heb al veel gegoogled op Bagan. Mijn italiaanse vrienden waren hier laatst en die zien het
    Al helemaal zitten om daarheen te gaan en fotos te gaan maken van de onwijs mooie plekken!
    Veel plezier nog en we lezen/horen graag de rest!
    X van ons

• 16 April 2014 - 14:50

Thea Leenaars:

Hoi Teuntje, wat dapper van jou en wat mooi allemaal. Een prima invulling zo vanwege het wachten op je co-schappen!!!!!!!
    Blijf genieten, maar kom goed weer terug!
    Tot 17 mei, groetjes, Thea ( je moeders vriendin van de Sociale Academie