De Filipijnen - een stukje paradijs op aarde - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van teuntjezwinkels - WaarBenJij.nu De Filipijnen - een stukje paradijs op aarde - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van teuntjezwinkels - WaarBenJij.nu

De Filipijnen - een stukje paradijs op aarde

Door: Teuntje

19 Februari 2014 | Filipijnen, Coron, Palawan Province

Van 19 februari tot 18 maart ben ik in de Filipijnen geweest.
Het land van palmbomen, exotische vissen (en walvishaaien!), bangka's, uitwaaien op jeepneys en hobbelen in tricycles tussen de rijstterrassen.

Inmiddels zit onze reis in de Filipijnen er ook weer op. Na 4 weken genieten van de cultuur in Myanmar waren we nu toe aan genieten van de mooie natuur die Zuid Oost Azie te bieden heeft. En dat is zeker gelukt!
Onze reis in de Filipijnen is eigenlijk in twee delen op te splitsen. Het relaxed-gedeelte en het alles-willen-zien-in-een-te-korte-tijd-gedeelte. Vandaar dat het reisverslag van de Filipijnen ook in twee delen is opgesplitst. Deel 2 zal verschijnen als ik later weer internet heb, voor nu deel 1.

Deel 1 - Het relaxed gedeelte
Met de (nacht)veerboot zijn we van Manilla naar Coron gevaren. Met meer dan 60 mensen (en 30 kippen gestopt in kleine doosjes) lagen we op een slaapzaal. 's Ochtend vroeg komen we aan in Coron. We gaan direct op zoek naar een duikschool, want je schijnt hier prachtige wrakduiken te kunnen maken. Aan het einde van de tweede wereldoorlog (september 1944) zijn hier Japanse oorlogsschepen gezonken door aanvallen van de Amerikanen. Bij Sea Dive center vinden we een Belgische (Nederlands sprekende) duikinstructeur, Vincent. We hebben hier direct een goed gevoel bij en besluiten om bij hem onze duiken te doen.
De volgende dag begint Laurens met zijn driedaagse open water cursus, ik doe een paar duiken mee aangezien ik mijn open water brevet al heb. Nu klinkt drie dagen achter elkaar duiken misschien niet heel relaxed, maar elke dag varen we op een bangka (soort van kano met drijvers aan de zijkant) op een turquoise zee tussen honderden eilandjes. Voor de lunch barbequen we op schitterende strandjes, best relaxed toch? De laatste dag van Laurens cursus maken we met z'n drietjes twee prachtige wrakduiken. De eerste wrakduik zwemmen we om het wrak heen en zien we Nemo van heel dichtbij! Bij het tweede wrak gaan we zelfs naar binnen! We krijgen allebei een zaklampje mee en vol goede moet gaan we het wrak in. De zaklamp blijkt maar een lachertje, want eigenlijk zien we helemaal niks.. Als onze ogen eenmaal aan het donker gewend zijn kunnen we om ons heen kijken. Achter onze duikinstructeur aan zwemmen we door het wrak. Dit is wel heel indrukwekkend! Door de raampjes kunnen we naar buiten kijken en zien we prachtig gekleurde vissen en koraal voorbij komen. Laurens slaagt die avond voor zijn open water en meteen besluiten we dat we ook onze avanced cursus hier willen volgen.
We nemen een dagje rust en gaan naar de hotsprings, hier zijn we wederom de enigen en vanuit de hotsprings genieten we van een prachtig uitzicht over zee.
De volgende dag beginnen we met onze cursus. We doen onze navigatieduik in lake Barracuda. Zoals de naam het al zegt zwemt er in dit meer een Barracuda. Omdat het meer heel groot is heb je maar 1% kans dat je de Barracuda ziet, maar ja hoor wij zien hem direct als we naar beneden afdalen! Het andere bijzondere van dit meer is dat het water opgewarmd wordt door de lijmsteenformaties rondom het meer. Hierdoor kom je na 13 meter diepte eerst in een troebele laag waar zoetwater en zoutwater elkaar ontmoeten. Onder deze laag is de watertemperatuur opeens niet meer 27 graden maar 38 graden! Heerlijk warm en heel bijzonder om te ervaren!
De laatste dag van onze cursus doen we vier duiken: drie wrakduiken (waarvan 1 op 30 meter diep!!) en een nachtduik. De visibility (zichtbaarheid) is vandaag helaas niet zo goed dus soms zien we maar tot 4 meter voor ons, best spannend! Bij onze eerste wrakduik zien we opeens een schildpad uit het wrak zwemmen!! Tegelijkertijd zien we ook een blow-fish (net als in de film Sharktale blazen deze zichzelf op als ze zich bedreigd voelen) en we weten even niet waar we moeten kijken, zoveel moois!
Tijdens onze nachtduik gaan we op zoek naar zeepaardjes (we vonden er 1!) en als we boven komen zien we duizenden sterren boven ons terwijl we in onze duikuitrusting op het water drijven. Prachtig om dit gedaan te hebben! Vanaf nu zijn we Avanced duikers, mogen we 30 meter diep en zit Laurens nu al op een totaal van 11 duiken en ik op een totaal van 22 duiken!
Na een week in Coron te zijn verbleven reizen we door naar El Nido. Als we hier aankomen hebben we een klein probleempje.. we hebben nog maar 500 pesos (ongeveer 8 euro) op zak en er zijn hier geen pinautomaten! Uiteindelijk vinden we een meneer uit Oostenrijk met een winkel in El Nido die we via internetbankieren geld overmaken en hij betaalt ons dan uit in pesos. De dagen daarna genieten we van het strand en huren we voor een dag een kayak. Samen kayakken we af naar onbewoonde eilandjes en genieten we van hele stranden voor ons eigen alleen. We proberen in El Nido te regelen dat we op een onbewoond eiland kunnen slapen. Maar we hebben pech, want juist 2 dagen geleden heeft het toerisme bureau dit verboden. Omdat we perse willen kamperen op een eiland gaan we op zoek op internet en zo komen we bij Palawan camping.
Na twee hele hobbelige ritjes in de minivan en een luidruchtig ritje op de banka komen we aan op Palawan camping..
Op een strand (zo wit heb ik het zand nog nooit gezien) staan 8 tenten onder rieten hutjes. Voor de tent hebben we onze eigen varanda met hangmat (!!) en een stukje strand waar we 's avonds ons eigen kampvuurtje kunnen maken. Als we de tent ingaan staat er een groot tweepersoonsbed. Vanuit het bed kan je direct de zee zien en horen! De komende dagen genieten we van snorkelen, kayakken, nog meer duizenden sterren, zonnen en het heerlijke eten dat elke dag voor ons gekookt wordt. We eten zelfs krab, inktvis en vis (degene die mij en Laurens goed kennen weten dat dit heel bijzonder is).
Als we om verse kokosnotenmelk vragen klimmen ze voor ons de palmboom in. Even later komen ze ons twee grote kokosnoten met bloemen en een rietje brengen terwijl wij op het strand liggen voor onze tent.. als dit het paradijs niet is..

• 25 Maart 2014 - 15:48

Aniek:

Wauw meis!!! Ik geniet zo van jou verhalen, en nog veel meer van de foto's!!! Wat een paradijsje.. echt geweldig dat je dit met vriendlief hebt mogen meemaken!! En hoe Australië ook verloopt, dit neemt niemand meer van jullie af:)

• 25 Maart 2014 - 16:16

Anneke:

Hé nichtje,

OMG wat een mooie foto's!!! Wat gaaf allemaal. Ik ontdek net, vanwege je tip op FB, je reisverslag hier. Dat wordt nog genieten om te lezen de komende tijd. Geniet er nog ontzettend veel van!!!! Dikke knuffel!